رواﺑﻂ ﻧﺴﻠﻲ در سینمای ﺟﻨﮓ اﻳﺮان(باتاکید بر سینمای حاتمی کیا)

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

رواﻳﺖِﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ از ﺗﺠﺮﺑه ﻣﺸﺘﺮک در ﺧﺼﻮص ﺟﻨﮓ ﻫﺸﺖ ﺳـﺎﻟﺔ ِ ﻫﺎی ﻧﺴﻠﻲاﻳﺮان، ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺖ .         در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻼش ﺷﺪه ﺗﺎ ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮدی ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ دوﮔﺎﻧﮕﻲ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رواﺑـﻂ ﻧـﺴﻠﻲ)  اﻋـﻢ از :  رواﺑـﻂ درون  ﻧـﺴﻠﻲ و رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻧﺴﻠﻲ   (ﭘﺮداﺧﺖ ﻛﻪ در آﺛﺎر ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺟﻨﮓ ﺣﺎﺗﻤﻲ   ﻛﻴـﺎ ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﺷـﺪه اﺳـﺖ از ﺟﻤﻠـﻪ : ﻋﻘﻴــﺪه ﮔﺮاﻳــﻲ/ﻋﻤــﻞ   ﮔﺮاﻳــﻲ، وﻇﻴﻔــﻪ ﻣﺤــﻮری/ﻧﺘﻴﺠــﻪ  ﻣﺤــﻮری، ﻋــﺸﻖ ﻣــﺪاری/ﻋﻘــﻞ  ﻣــﺪاری، درون  ﮔﺮاﻳﻲ/ﺑﺮون  ﮔﺮاﻳﻲ و ﮔﺬﺷﺘﻪ  ﮔﺮاﻳﻲ/آﻳﻨﺪه  ﮔﺮاﻳﻲ . ﻣﻨﻄﻖ ﭘﻲ  ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه است و ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺗﻘﺎﺑـﻞ ﻫـﺎی اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه، اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻛﻨﺸﻲ ﭘﺎرﺳﻮﻧﺰ اﺳﺖ    از ﻣﻴـﺎن آﺛـﺎر ﺣـﺎﺗﻤﻲ  ﻛﻴـﺎ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﻲ ﭘـﻨﺞ اﺛـﺮ وی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﻌﻠﻖ به  ژاﻧﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﻮده  اﻧﺪ و ﻫﻢ ﺑـﻪ ﻣﻮﺿـﻮع  « رواﺑـﻂ ﻧـﺴﻠﻲ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ  اﻧـﺪ :  مهاجر(1368)  از کرخه تا راین  (1371) آژاﻧﺲ ﺷﻴﺸﻪ ای  ،   (1376)، موج مرده  (1378/79) و ﺑـﻪ نام  پدر( 1384 ) ﻣﺆﻟﻒ در ﺳﻴﺮ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ رواﺑﻂ ﻧﺴﻠﻲ، از ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺗﺎ ﺑـﻪ ﻧـﺎم ﭘـﺪر، از ﺳـﻮﻳﺔ اﺑﺘـﺪاﻳﻲ ﺗﻘﺎﺑﻞ  ﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺔ   دوم ﻣﺎﻳﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ .  اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻲ  ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻫﺪی ﺑﺮ ﺷـﻜﻞ ﮔﻴـﺮی ﺳـﺎﺣﺖ  ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﺲ از ﺟﻨﮓ ﺑﻪ ﺗـﺪرﻳﺞ اﻳﺠـﺎد ﺷـﺪ و ﻣﺆﻟـﻒ ﻧﻴـﺰ ﺗﺤـﺖ ﺗـﺄﺛﻴﺮ آن، در ّ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺴﺘﻘلی ﺧﻮاﻧﺶ ﻣﺮﺟﺢ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺔ دوم ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا

پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم‌های اولیه حاتمی‌کی...

متن کامل

بررسی و تحلیل پوسترهای سینمای جنگ ابراهیم حاتمی کیا

در این رساله به تاریخچه پوستر، سینما، دفاع مقدس و بررسی سیر تحول پوسترهای سینمایی نگاهی کلی داشته و به تجزیه و بیان تصویری پوسترهای سینمای جنگ ابراهیم حاتمی کیا پرداخته است. هدف از این رساله بررسی و تحلیل کیفیت پوسترهای سینمای دفاع مقدس برگرفته از آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا، با استفاده از عناصر بصری بود. مطالب این رساله با استفاده از منابع کتابخانه ای، مقالات، مجلات و سایت های اینترنتی گردآ...

نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا

پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم های اولیه حاتمی کی...

متن کامل

دین در سینمای دفاع مقدس ؛بررسی سینمای ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور

سینمای دفاع مقدس، به عنوان مهمترین تجلی فرهنگی - هنری همسو با گفتمان انقلاب اسلامی، بیشترین قرابت را با فرهنگ پس از انقلاب داشته و در غالب این فیلمها، دین و ارزشهای دینی را دراشکال مختلف به تصویر کشیده است. از سوی دیگر با نگاهی اجمالی به تاریخ سه دهه ای این سینما می توان گفت که بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های سینمای دفاع مقدس متعلق به حاتمی کیا و ملاقلی پور می باشد؛ و این در حالی ست که تاکنون ت...

15 صفحه اول

تحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران

در این مقاله سعی شده است که به این سؤال پاسخ داده شود؛ « بازتاب جنگ در سینمای ایران چگونه بوده و چه سیر تحولی را طی کرده است؟» بنابر دیدگاه نیکلاس پرونای فرض شده است که چند سال پس از پایان جنگ و در اثر تغییر شرایط اجتماعی دیدگاه جامعه نسبت به جنگ تغییر می‌کند و یا امکان بیان رویکردهای جدید به وجود می‌آید. بنابراین نظریه رویکرد فیلم‌های سینمای جنگ ایران در دهه‌ی 80، متفاوت از رویکرد فیلم‌های جنگ...

متن کامل

نگاهی جامعه‌شناختی به فیلم‌های حاتمی کیا

در این مقاله، فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا با اتخاذ رویکردی جامعه‌شناختی تحلیل شده‌اند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول این‌که معانی تولید شده در فیلم‌ها چیست و دوم اینکه این معانی چگونه با جامعه معاصر فیلم‌ها و نیز گروهی اجتماعی که حاتمی‌کیا آن را نمایندگی می‌کند ارتباط پیدا می‌کنند. چارچوب نظری این مقاله متاثر از رویکرد بازتاب در جامعه‌شناسی سینماست که مشخصاً با استفاده از نظریه لوسین گ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 12

صفحات  57- 88

تاریخ انتشار 2008-11-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023